Pràctica 1: Mapa d'Enschede
En aquesta entrada del grup us presentem una activitat que hem pensat per treballar les ciències socials amb alumnes de 6è de primària. El nostre objectiu principal és que, a través d'aquesta activitat, els alumnes puguin conèixer una mica més la població en la qual viuen.
Dividirem aquesta activitat en dues sessions per poder aprofundir més en les diferents parts de l'activitat.
PRIMERA SESSIÓ
Material:
- Mapa mut d'Enschede
- Colors
- Introducció (idees prèvies)
Primer de tot es repartirà a cada alumne un mapa mut de la zona que es vol treballar, en aquest cas, Enschede i els seus voltants. Es deixarà aproximadament uns 10-15 minuts perquè els alumnes, lliurament, situïn en el mapa tot allò que coneixen de la zona. Tot seguit, la mestra demanarà als alumnes quins elements han marcat i on estan situats. Aleshores, aquells alumnes que hagin marcat algun element en el mapa, podran sortir davant de la classe per ensenyar a la resta dels companys allò que coneixen i han marcat. D’aquesta manera, els alumnes compartiran els coneixements previs entre tots i s’aprendrà d’una manera cooperativa.
La mestra, per altra banda, tindrà una llista amb uns elements concrets mínims a treballar. Aquests doncs, seran els objectius principals a treballar d’aquesta primera sessió. Si durant aquesta primera part introductòria no apareixen aquests elements, la mestra els mostrarà a continuació amb l’ajuda de l’eina Google Maps.
Llista d’elements mínims a treballar:
- Ciutats Holandese: Enschede, Almelo, Hengelo, Oldenzaal, Haaksbergen,, Delden, Borne, Overdinkel, Losser.
- Ciutats Alemanes: Gronau, Bad Bentheim
- Turons: Lonnekerberg
- Llac: Het Rutbeek
- Canals: kanaal Zutphen
Per concloure aquesta primera sessió, la mestra invitarà als alumnes que pintin amb llapis de colors el mapa amb les següents indicacions:
De color blau: els llacs i canals.
De color marró: els turons.
Aquest és un exemple del producte final que podria fer un grup
SEGONA SESSIÓ:
En aquesta segona sessió la mestra començarà demanant als alumnes que facin una pluja d’idees de tot allò important que recorden de la sessió anterior (llacs, ciutats, turons, …). Tot seguit, la mestra farà preguntes prèvies per activar els coneixement previs dels alumnes sobre el tema que es vol treballar en aquesta sessió: els relleus.
Material:
- Mapa mut DIN A3
- Plastilina de 5 colors diferents
Preguntes prèvies: MAPA DIN A3
- La zona d’Enschede és majoritàriament plana o muntanyosa?
- Creieu que el relleu d’aquesta zona influeix en el dia a dia de la gent que hi viu? Com? De manera positiva o negativa?
- Creieu que podrieu portar el mateix estil de vida en la vostra zona i a Suïssa? Quines diferències hi trobeu?
A continuació, la mestra demanarà als alumnes que es posin per grups d’entre 5 i 6 alumnes. Aleshores, repartirà a cada grup el mateix mapa mut que a la primera sessió però en aquest cas, amb les zones de nivell marcades.
Tot seguit, la mestra projectarà el mapa següent a la pissarra digital i demanarà als alumnes que per grups, l’interpretin:
A continuació, la mestra passarà grup per grup i els alumnes hauran d’explicar i justificar què han deduït del mapa projectat per tal de poder procedir a aplicar la plastilina en el seu mapa mut.
Aquí us deixem un petit vídeo mostrant el possible producte final que realitzaria un alumne.
Si algun grup acaba abans d'hora, es donarà la possibilitat de que els alumnes col·loquin en el mapa de plastilina els elements que han situat en el mapa principal amb l'ajuda de cartells i pals. Un exemple podria ser el següent:
Per finalitzar l’activitat, la mestra demanarà als alumnes que cadascú recuperi el mapa de la primera sessió i el compari amb el mapa que acaben de realitzar amb l’ajuda de la plastilina. En aquest moment de comparació, els alumnes hauran de veure la relació entre la localització dels diferents elements de la primera sessió i el relleu d’aquests. Tot seguit, entre tots, amb l’ajuda de la mestra, es buscarà un mapa de Suïssa i es compararà la relació entre la localització de les ciutats i el relleu d’aquest país.
L'activitat que heu proposat és adequada per 6è de primària, tot i que també es podria adaptar a cicle mitjà.
ResponderEliminarLes imatges ajuden molt a comprendre el que s'escriu. Per altra banda, el video està molt ben muntat i concorda amb tot el que expliqueu. És atractiu visualment.
Primer de tot, cal dir que els mapes estan contextualitzats i molt ben dissenyats, ja que aquests treballen les corbes de nivell gràcies al seu poble, el qual és molt important per ells (focus d'interès immediat). Valorem molt positivament la proposta d’interpretar un mapa digital de la zona treballada.
Tota l’activitat segueix un fil conductor i un ordre correcte que permet, tant a l’alumne com al docent, tenir clar què fer en cada moment. El vocabulari que s'utilitza en tot moment és adequat i clar, sense incoherències ni fets que impliquin un alt grau de concentració.
Us marqueu uns objectius a l’hora de fer les parts de l’activitat que reflecteixen clarament les ciències socials. És bo que els infants tinguin un referent o model per a dur a terme una activitat semblant. L’activitat presentada treballa transversalment i globalment diferents assignatures com les socials, les matemàtiques, la llengua, les TIC, l’educació visual i plàstica, etc. A més, també incorpora valors i competències com aprendre a aprendre i respectar als altres, per exemple. Si els alumnes acabessin portant a terme tota l'activitat tal com l'heu explicat i creessin un producte final com el vídeo, seria molt enriquidor i uniria diferents àmbits curriculars.
Per concloure, volem dir que és una activitat competencial que dóna les eines necessàries als infants per dur-la a terme i que segur que els deixarà constància en alguna part del seu cervell. No tenim res més a dir: MOLT BONA FEINA!